tisdag 5 april 2016

TEMA: Djurkul. Min lilla ponny :)

De barnen som vill får hjälpa till och sköta om gårdens alla djur. Vi fodrar, borstar, tar in/ut från hagen,matar kaninen,sköter om våra kycklingar och matar dem, hämtar ägg hos hönsen, myser med hundar & katter m.m.

Vi pysslar om våra ponnyer


Dags att göra fint i boxen,det fixar L. 4 år
Att hjälpa till med utfodring av djuren på gården ger en ansvarskänsla och stärker barnens självkänsla -Jag kan själv!. 

Den fysiska ansträngningen bidrar på ett positivt sätt till vår hälsa där grovmotoriken övas. Finmotoriken tränas exempelvis när barnen sköter om djurens päls, öppnar burken för att ge djuren godis eller när grimskaft/koppel ska användas på något av djuren. 
Dags att fixa mat till ponnyerna.. Här gäller det att räkna, mäta & väga rätt antal! Perfekt vardagsmatematik!


(Kvalitet i förskolan 2005 och Lpfö 98).
 Barnen ska utvecklas så att de visar respekt för allt levande och förstår sin delaktighet i kretsloppet, hur deras egna handlingar påverkar omgivningen, även barnens förmåga att ta ansvar. Förskolan ska bidra till att kunnandet för djur och växter stimuleras. Barnens intresse och erfarenheter ska genomsyra verksamheten och det lustfyllda lärandet ska främjas. Genom att arbeta med tema eller med ett visst arbetssätt kan lärandet bli mer sammanhängande och varierande